انواع آی مک اپل با قیمت های استثنایی همراه با ارسال فوری در جهان بازار
تبلت چیست؟+ معرفی برند ها و فناوری

تبلت چیست؟معرفی برند ها و فناوری های به روز

تبلت دستگاه هایی بی سیم است؛ با جابجایی ساده و راحت این امکان را به شما می‌دهد که هر کجا نیاز داشتید با خود حمل کنید. تبلت توسط شرکت های مختلفی تولید می‌شود؛ که در این بین تبلت سامسونگ و تبلت اپل رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند.

تبلت ها معمولا کوچک تر از لپ تاپ ها و بزرگ تر از موبایل های هوشمند هستند. در ادامه بررسی به تاریخچه و فناوری آنچه که به آن تبلت رایانه ای که بعد ها به تبلت تغییر نام داد می‌پردازیم.

چی شد تبلت شد؟

چی شد تبلت شد ؟ جهان بازار

در مطالب زیر به اتفاقات مهم تاریخ مربوط به تبلت (تبلت رایانه ای) ، از جمله تاریخ عرضه بسیاری از تبلت‌های محبوب و فناوری‌های مورد استفاده در تبلت‌ها، فهرست شده‌اند.

1951

آیزاک آسیموف در رمان خود “بنیاد” جزئیاتی را در مورد دستگاهی به نام پد ماشین حساب آورده است که اغلب مردم فکر می‌کنند این توضیحات تشریح نسخه اولیه تبلت است.

1971‎‎

مفهوم تبلت رایانه ای توسط آلن کی در سال 1971 گسترش یافت. در حالی که Dynabook  بیشتر مانند یک لپ تاپ بود تا یک تبلت، سرآغاز تبلت رایانه ای بود.

1979

فناوری صفحه نمایش لمسی که بعداً توسط تبلت های رایانه ای مورد استفاده قرار گرفت، توسط چهار مهندس در هیتاچی ژاپن در سال 1979 به ثبت رسید.

1989

GRiDPad توسط GRiD Systems در سپتامبر 1989 با استفاده از نسخه توسعه یافته MS-DOS منتشر شد. این اولین رایانه تبلتی بود که در بازار تجاری موفق بود.

1992

آتاری ST-Pad (که در ابتدا Stylus نامیده می شد) را در سال 1992 توسعه داد، دستگاهی که دارای شکل اولیه تشخیص دست خط بود.

IBM اولین رایانه تبلت خود را با نام 2521 ThinkPad در آوریل 1992 معرفی کرد. این رایانه از سیستم عامل PenPoint توسعه یافته توسط GO Corporation استفاده می کرد.

1993

در سال 1993، Compaq چیزی را منتشر کرد که برخی افراد آن را اولین کامپیوتر 2 در 1 می دانند. این کنسرتو Compaq نامگذاری شد. این می تواند یک لپ تاپ و تبلت باشد، دارای یک قلم برای استفاده با صفحه نمایش لمسی و صفحه کلید قابل جدا شدن. متأسفانه، کنسرتو برای خودش یا کامپیوترهای 2 در 1 محبوبیت پیدا نکرد.

1994

پروژه NewsPad در سال 1994 توسط اتحادیه اروپا به منظور توسعه دستگاهی برای ارائه اخبار به صورت الکترونیکی به کاربران آغاز شد. Acorn Computers یک تبلت با صفحه نمایش لمسی به نام NewsPad را برای این پروژه توسعه داد. NewsPad در سال 1996 در اسپانیا به عنوان یک برنامه آزمایشی منتشر شد، اما این برنامه در سال 1997 به پایان رسید.

1996

Palm, Inc اولین دستگاه PalmPilot را در سال 1996 منتشر کرد که دارای PalmOS و یک قلم برای تعامل با دستگاه بود. در حالی که PalmPilot یک دستگاه PDA (دستیار دیجیتال شخصی) در نظر گرفته می شود، به هموار کردن راه برای دستگاه های تبلت بعدی کمک کرد.

2000

مایکروسافت کامپیوتر جیبی (کامپیوتر شخصی)، یک دستگاه PDA را در آوریل 2000 عرضه کرد. این دستگاه دارای سیستم عامل ویندوز CE و صفحه نمایش لمسی بود.

2001

Ericsson Mobile Communications در سال 2001 یک تبلت به نام DelphiPad را معرفی کرد که دارای صفحه نمایش لمسی، مرورگر وب Netscape Navigator و سیستم عامل لینوکس بود.

2005

نوکیا اولین تبلت رایانه ای خود را با نام نوکیا 770 در سال 2005 عرضه کرد. این تبلت با نام “تبلت اینترنتی” روی مرور اینترنت و مشاهده اخبار به عنوان موارد استفاده تمرکز داشت.

2008

طبق گزارش‌ها، مایکروسافت در سال 2008 در حال توسعه تبلتی به نام مایکروسافت پیک بود. پیک دارای صفحه نمایش لمسی دوگانه بود و می‌توانست مانند یک کتاب از وسط تا شود. اما تبلت دفترچه پیک در سال 2010 لغو شد.

2009

اولین تبلت های مبتنی بر اندروید در سال 2009 منتشر شد که شامل Archos 5، Camangi WebStation، Ultra و Vega می شود.

2010

توشیبا اولین تبلت کتابچه ای را در آگوست 2010 با نام Toshiba Libretto W100 در بازار تجاری عرضه کرد. Libretto W100 دارای دو صفحه نمایش لمسی 7 اینچی بود و می توانست مانند یک کتاب از وسط تا شود.

اولین تبلت اپل با نام آیپد در 27 ژانویه 2010 معرفی شد که دارای صفحه نمایش لمسی 9.7 اینچی بود.

اولین تبلت سامسونگ با نام گلکسی تب در 2 سپتامبر 2010 عرضه کرد که دارای صفحه نمایش لمسی 7 اینچی بود.

Barnes & Noble دستگاه Nook Color خود را در 16 نوامبر 2010 منتشر کرد. این دستگاه دارای صفحه نمایش لمسی 7 اینچی بود و از پردازنده ARM Cortex-A8 با فرکانس 800 مگاهرتز استفاده می کرد.

2011

ایسوس اولین رایانه تبلت 2 در 1 خود را با نام ASUS Eee Pad Transformer در 30 مارس 2011 عرضه کرد. این تبلت دارای صفحه نمایش لمسی 10.1 اینچی و صفحه کلید اختیاری بود که می توانست به تبلت متصل شود و آن را به یک لپ تاپ تبدیل کند. .

آمازون با عرضه Kindle Fire در نوامبر 2011 وارد بازار رایانه های تبلت شد که دارای صفحه نمایش لمسی 7 اینچی بود.

2012

اپل اولین نسخه از iPad mini را در 2 نوامبر 2012 منتشر کرد که دارای صفحه نمایش لمسی 7.9 اینچی و 32 یا 64 گیگابایت فضای ذخیره سازی بود.

2013

مایکروسافت اولین رایانه لوحی 2 در 1 خود را به نام سرفیس پرو در 9 فوریه 2013 عرضه کرد. ویندوز 8 پرو 64 بیتی از پیش نصب شده بود و دارای صفحه نمایش لمسی 10.6 اینچی بود.

اولین تبلت بازی توسط Razer با نام Razer Edge Pro در 1 مارس 2013 منتشر شد. این تبلت یک رایانه لوحی است که برای اجرای بازی های رایانه شخصی طراحی شده است و قدرت و کارایی لازم برای انجام این کار را دارد.

 دارای پردازنده Core i7 اینتل ، 8 گیگابایت رم ، 256 گیگابایت SSD ، کارت گرافیک NVIDIA GeForce GT 640M 2 گیگابایت و نمایشگر 10.1 اینچی است.

شما می توانید برای دریافت تخفیف های سایت فروشگاهی جهان بازار به صفحه طرح ها و تخفیف ها مراجعه کرده و در فرم، ثبت نام کنید.

فناوری بکار رفته در تبلت

 

فناوری بکار رفته در تبلت

 کتابخوان الکترونیکی

هر دستگاهی که بتواند متن را روی صفحه نمایش دهد؛ می‌تواند به عنوان یک خواننده الکترونیکی کار کند. در حالی که کتاب‌خوان‌های الکترونیکی قدیمی عمدتاً برای خواندن کتاب‌های الکترونیکی دیجیتال و نشریات طراحی شده‌اند، کتاب‌خوان‌های الکترونیکی مدرن با استفاده از سیستم‌عامل‌های موبایل مانند اندروید شامل مرور اینترنت و چندرسانه‌ای هستند.

جدیدترین ویژگی‌ها را در خود جای داده است: به عنوان مثال، Huawei MatePad Paper تبلتی است که از جوهر الکترونیکی به جای پنل LCD یا LED معمولی استفاده می‌کند، بنابراین بر خواندن محتوای دیجیتال با حفظ اینترنت و قابلیت‌های چند رسانه‌ای تمرکز می‌کند.

برخی از کتاب‌خوان‌های الکترونیکی، مانند PocketBook InkPad Color و ONYX BOOX NOVA 3 Color، اکنون با یک پنل رنگی جوهر الکترونیکی و بلندگوها برای استفاده بهتر از چند رسانه‌ای و پخش ویدیو ارائه می‌شوند. خط تولید Kindle آمازون در ابتدا محدود به عملکرد کتاب الکترونیکی بود.

با این حال، به‌روزرسانی‌های میان‌افزار Kindle قابلیت‌های مرور اینترنت و پخش صدا را اضافه می‌کنند و در برخی موارد، Kindles را جایگزین تبلت‌های قدیمی با پنل‌های جوهر الکترونیکی خواناتر و عمر باتری طولانی‌تر می‌کنند. با دسترسی به طیف وسیع تری از ویژگی های چند رسانه ای در مقایسه با مدل های قدیمی تر به نسخه ای مدرنی تبدیل شد.

 معماری سیستم

دو معماری اصلی بر بازار تبلت ها مسلط هستند: معماری ARM Ltd از ARM و x86 از اینتل و AMD x86 اینتل (شامل x86-64) از سال 1981 در کامپیوتر های شخصی «سازگار با آی‌بی‌ام» و از سال 2006 در کامپیوتر های مکینتاش اپل استفاده شده است. CPUها سال‌ها در کامپیوتر های شخصی تبلت هستند و در اکثر اوقات توانایی اجرای کامل مایکروسافت را دارند.

در حالی که ویندوز، و ویندوز دسکتاپ و برنامه های کاربردی سازمانی نتیجه بهتری نمایش می‌دهند. تبلت های x86 غیر مبتنی بر ویندوز شامل JooJoo می شود. اینتل برنامه های خود را برای ورود به بازار تبلت در سال 2010 با Atom اعلام کرد. در اکتبر 2013، کسب و کار ریخته گری اینتل اعلام کرد که قصد دارد چهار هسته ای مبتنی بر FPGA برای پردازنده های ARM و x86 بسازد.

این تراشه توسط Psion، Palm و Nokia استفاده شده است. PDAها و گوشی‌های هوشمند بعدی، تلفن‌های دوربین، دوربین‌ها و غیره. مدل مجوز ARM با اجازه دادن به سازندگان دستگاه‌ها برای مجوز، اصلاح و تولید مشتقات SoC سفارشی متناسب با محصولات خود، زیربنای این موفقیت است. این به سازندگان اجازه داد تا عمر باتری را افزایش دهند و تعداد قطعات را متناسب با اندازه دستگاه کاهش دهند.

صفحه نمایش

یکی از اجزای اصلی هر تبلت رایانه ای، ورودی لمسی روی صفحه نمایش  است. این به کاربران اجازه می دهد تا با استفاده از صفحه کلید مجازی روی صفحه به راحتی پیمایش و تایپ کنند یا به سایر نمادهای روی صفحه را ضربه بزنند تا برنامه ها و فایل ها را باز کنند.

اولین تبلتی که این کار را انجام داد GRiDPad از GRiD Systems Corporation بود. این تبلت دارای قلم، ابزاری شبیه به قلم برای دقت بیشتر در دستگاه های صفحه لمسی و صفحه کلید روی صفحه بود. سیستم باید به لمس روی صفحه نمایش پاسخ دهد، نه به کلیک های صفحه کلید یا ماوس پاسخ دهد.

نمایشگر لمسی

نمایشگرهای لمسی معمولاً به یکی از دو شکل ارائه می‌شوند: صفحه‌نمایش‌های لمسی مقاومتی غیرفعال هستند و به فشار روی صفحه پاسخ می‌دهند. آنها به سطح بالایی از دقت اجازه می دهند و برای شبیه سازی نشانگرها مفید هستند (همانطور که در تبلت های رایانه ای طبیعی است)اما ممکن است نیاز به کالیبراسیون داشته باشند. به دلیل وضوح بالا، اغلب از قلم یا ناخن استفاده می شود.

سیستم های قلم گرا برای لمس چندگانه مناسب نیستند. صفحه نمایش های لمسی خازنی دقت کمتری دارند، اما نسبت به دستگاه های مقاومتی پاسخگوتر هستند. در دستگاه های قلم گرا رایج نیست زیرا ورودی به مواد رسانا مانند نوک انگشت نیاز دارد، اما در دستگاه های مصرف کننده قابل توجه است.

اکثر صفحه نمایش های خازنی با نیروی انگشت در حال حاضر از ورودی فشار پشتیبانی نمی کنند (به جز آیفون 6s و مدل های جدیدتر)، اما برخی از تبلت ها از یک قلم حساس به فشار یا قلم فعال استفاده می کنند. برخی از تبلت ها می توانند کف دست ها را تشخیص دهند، در حالی که برخی از تبلت های حرفه ای از فیلم های حساس به فشار مانند تبلت های گرافیکی استفاده می کنند.

برخی از صفحات لمسی خازنی می توانند اندازه ناحیه لمس شده و فشار استفاده شده را تشخیص دهند. از اواسط دهه 2010، بیشتر تبلت ها از صفحه نمایش لمسی خازنی با لمس چندگانه استفاده می کردند، بر خلاف دستگاه های صفحه لمسی مقاومتی قبلی که برای انجام ورودی به یک قلم نیاز داشتند.

تبلت های کاغذ الکترونیکی نیز وجود دارند که از جوهر الکترونیکی برای فناوری نمایش خود استفاده می کنند، مانند کاغذ دیجیتال سونی DPTS1 و reMarkable.

تشخیص دست خط

تشخیص دست خط

 

بسیاری از تبلت ها از قلم پشتیبانی می کنند و از تشخیص دست خط پشتیبانی می کنند. قلم های دیجیتال Wacom و N-trig وضوح حدود 2500 DPI را برای دست نویسی ارائه می دهند که بیش از ده برابر وضوح صفحه نمایش های لمسی خازنی است.

این قلم‌ها همچنین از حساسیت فشار پشتیبانی می‌کنند، و به کاراکترها «بر اساس سکته مغزی با عرض متغیر» اجازه می‌دهند، به دلیل عملکرد داخلی «حساسیت فشار»، به عنوان نویسه‌های چینی/ژاپنی/کره‌ای شناخته می‌شود.

فشار همچنین در برنامه های هنری دیجیتال مانند Autodesk Sketchbook استفاده می شود. اپلیکیشن‌های تشخیص دست‌خط در هر دو پلتفرم iOS و اندروید وجود دارند و در سال ۲۰۱۵ گوگل ورودی دست‌نویس خود را معرفی کرد که از ۸۲ زبان پشتیبانی می‌کند.

 سایر ویژگی ها

از سال 2007، با دسترسی به صفحه نمایش های خازنی و موفقیت آیفون، ویژگی های دیگری مانند قابلیت چند لمسی (قابلیت لمس چندین مکان روی صفحه نمایش برای فعال کردن اقدامات و سایر ویژگی های رابط کاربری طبیعی) برای کاربران رایج شد.

دارای حافظه فلش حافظه ذخیره سازی حالت جامد و بوت گرم «روشن فوری» به عنوان تبلت با USB خارجی و صفحه کلید بلوتوث است. اکثر تبلت هایی که از اواسط سال 2010 عرضه شده اند از نسخه های پردازنده های ARM برای عمر باتری بیشتر استفاده می کنند.

ARM Cortex

خانواده ARM Cortex برای کارهایی مانند مرور اینترنت، کارهای خلاقانه و تولیدی سبک و بازی های موبایلی به اندازه کافی قدرتمند است. سایر ویژگی ها عبارتند از: وضوح بالا، صفحه نمایش ضد تابش نور، صفحه نمایش لمسی، وزن سبک تر و عمر باتری بیشتر نسبت به لپ تاپ های هم اندازه، منطقه محلی بی سیم و اتصال به اینترنت (معمولاً با استفاده از Wi-Fi استاندارد با پهنای باند تلفن همراه اختیاری)، اتصال جانبی بلوتوث برای برقراری ارتباط با دستگاه‌های محلی از طریق اینترنت، پورت‌های اتصال سیمی و شارژ (مانند پورت‌های USB)، دستگاه‌های اولیه پشتیبانی IR داشتند و می‌توانستند با کنترل از راه دور تلویزیون، را کنترل کنند.

برند های موجود در جهان بازار

اپل

تبلت اپل با سیستم عامل ios باتوجه کارایی ساده و طراحی هوشمند شناخته می‌شوند.تبلت اپل با سیستم عامل ios باتوجه کارایی ساده و طراحی هوشمند شناخته می‌شوند. همچنین اپل سابقه درخشانی در پشتیبانی از آی‌پد برای سال‌ها با به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری دارد، بنابراین حتی مدل‌های قدیمی‌تر نیز می‌توانند از اکثر ویژگی‌های جدید، بهره ببرند.

سامسونگ

تبلت سامسونگ یکی از محبوب ترین محصولات موجود در بازار می باشد. تبلت‌های سامسونگ معمولاً از نظر کیفیت ساخت و عملکرد بسیار خوبی برخوردار هستند.

لنوو

تبلت لنوو با ویژگی های فوق العاده ای که دارا است می‌تواند انتظارات شما را از خرید تبلت لنوو برآورده کند. این محصول در مدل های مختلفی عرضه می‌شوند که در میان آن ها مدل هایی با عمر باتری طولانی، صفحه نمایش فوق العاده و پردازنده های قدرتمند دیده می‌شوند.

هوآووی

 تبلت هوآوی در مقایسه با قیمت تبلت های موجود در بازار با عملکردی عالی و خیره کننده نشان داده که قیمت بسیار مقرون به صرفه ای را برای خریداران این محصول به ارمغان می آورد.

سرفیس

تبلت سرفیس با سیستم عامل ویندوز و کیبورد جداشونده حس متفاوتی را از کار کردن با آن به کاربران می‌دهد. تبلت سرفیس با پردازنده قدرتمند صفحه نمایش با کیفیت و باتری هایی با ظرفیت بالا می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تاریخچه و فناوری های بکار رفته در تبلت پرداختیم. شما می توانید برای خریدی مطمئن با شماره  تلفن:02188852972 داخلی 104 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.